For Keolis er det vigtigt at tænke innovativt på alle parametre – og miljø og forbrug er ingen undtagelse. Da Keolis er en virksomhed indenfor kollektiv transport, er miljø og sikkerhed altid vigtige fokuspunker, og der arbejdes altid innovativt på at finde de bedste løsninger. Derfor har Keolis valgt at teste et spændende forsøg med solceller monteret på diesel-busser for at udforske, hvor meget vi kan reducere brændstofforbruget ved hjælp af disse.

Forsøget indebærer to Iveco-busser, der er i drift i københavnsområdet, som er blevet udstyret med solceller ovenpå taget. Målet med dette forsøg er at undersøge, om det er muligt at spare 5 – 7% af bussernes brændstofforbrug per år. Monteringen af solcellerne på bussen ses på billedet i toppen af artiklen. 

Derudover vil yderligere to Iveco-busser blive monteret med solceller fra en anden producent. Dette vil muliggøre, at vi kan se forskellen på resultaterne fra henholdsvis de to forskellige solcelleleverandører og busserne med og uden solceller, og holde dem op mod hinanden.

Solcellernes formål er at sikre, at bussernes batteri hele tiden er fuldt opladt. Dette vil betyde, at generatoren vil blive brugt væsentligt mindre, hvilket også vil medføre et mindre forbrug af brændstof. Et mindre brug af generatoren, vil ydermere sikre, at den vil blive mindre slidt, og derfor ikke skal udskiftes.

Solcellerne har en solid levetid på 25 år, og de producerer 350 Kwh – til sammenligning producerer dem, der er monteret på huse 250 Kwh. Derudover forventer Keolis at have tilbagebetalt solcellerne indenfor 2,5 – 3 år. 

Vi følger meget nøje vores forsøg med solceller på busserne, ” siger adm. direktør i Keolis Peter Lanng Nielsen. ”Vi håber, at dette forsøg viser sig at være den helt rigtige metode til at gøre eksisterende dieselbusser grønnere. Keolis vil fortsat arbejde tæt sammen med trafikselskaberne, for at sikre en grønnere omstilling af eksisterende busser og af fremtidig kollektiv trafik.