Den 18. januar 2021 begyndte Keolis at teste selvkørende elektriske køretøjer i Göteborg på vegne af den lokale offentlige transportmyndighed Västtrafik. Denne service er integreret i den offentlige transportnet, og vil betjene industri- og boligområder i en periode på 4,5 måned.

Bernard Tabary, International CEO for Keolis Group siger: “Vi er glade for at intensivere vores årti-lange samarbejde med Västtrafik og tilbyde en mobilitetsløsning til Göteborgs beboere og besøgende med denne innovative, bæredygtige, fleksible transportform.

Integreringen af pendulkørsler i det offentlige transportsystem

To selvkørende elektriske shuttlebusser fra Navya kører i åbningstiden fra mandag til fredag. De rejser på en fast rute på 1,8 km, og betjener Lindholmen Industrial and Science Park, der nu huserer kontorer, beboelses- og universitetsbygninger samt parkeringspladser.

Buspassagerer kan bruge tjenesten til at skabe forbindelse til eksisterende buslinjer og spore køreplaner i deres rejseapp eller på byens websted.

Køretøjet kan ses på overstående billede og har en maksimal hastighed på 20 km/t og kan transportere op til 8 passagerer. Derudover vil der altid være en sikkerhedsoperatør til stede i køretøjet, som lovgivningen kræver. Opladningen af køretøjet tager fem timer, og det kan køre i op til syv timer på en opladning afhængigt af vejrforholdene.

Denne nye selvkørende elektriske pendulkørsel er designet til at fungere under forhold, der inkluderer kolde temperaturer, sne og er byens mest avancerede køretøj til dato, der er integreret i Sveriges offentlige transportnet. Det er også en del af Next Generation Travel and Transport, et regeringsfinansieret initiativ, der inkluderer S3 (Shared Shuttle Services), et shuttleforsøgsprogram støttet af en koalition mellem RISE, Västtrafik og Keolis.

Banebrydende selvkørende køretøjer

Den seneste testkørsel i Göteborg viser Keolis’ lederskab indenfor drift af selvkørende elektriske køretøjer. Keolis rullede første gange selvkørende elektriske køretøjer ud i 2016 i Lyon, Frankrig. Siden da har de introduceret tjenester i flere franske byer, herunder Paris, Rennes og Lille samt i Storbritannien, USA, Canada, Australien, Monaco, Belgien og Sverige. Indtil nu har Keolis’ selvkørende køretøjer transporteret 200.000 passagerer omkring 100.000 km.

Keolis afprøver i øjeblikket tre selvkørende køretøjsmærker på et lukket testområde i Châteauroux i Frankrig for at finjustere fuld autonomi uden operatør om bord.

I 2020 gik Keolis sammen med partnere i Sverige for at sætte Stockholms første selvkørende elektriske køretøj i drift ved hjælp af 5G-teknologi til fjernstyring og overvågning.

Keolis samarbejdede også med Volvo i 2019 for at udvikle og demonstrere en 12 meter lang elektrisk bus, som blev parkeret, vasket og genopladet autonomt ved Keolis-depotet i Göteborg.

Keolis i Sverige

Keolis Sverige har været til stede i Sverige siden 2003 og driver nu 1.600 fossilfire busser i fire svenske regioner, der dækker 100 millioner kilometer hvert år. Hertil er der over 6.000 ansatte.