Tilfredsheden er høj hos Keolis i Movia-land

tirsdag 11. april 2017

I 2016 har passagererne bedømt busselskabernes kvalitet og dermed passagerernes tilfredshed. Ved Movias Operatørkonference fredag den 7. april 2017 vandt Keolis både Årets S-buslinje, og fik en top 10 placering for ”Årets Operatør 2017”.

Personalet på Industriholmen og Stamholmen er så gode til at få S-busserne til slange sig igennem trafikken, at de henholdsvis vandt første og tredje pladsen i kategorien ”Årets S-buslinje 2017”. Derudover kom Keolis Slagelse i top 10 i ”Årets Operatør 2017”. Med andre ord, Keolis er rigtig gode til at gøre kunderne tilfredse.

Årets Operatør

I konkurrencen om at blive ”Årets Operatør 2017”, vandt Keolis Slagelse (880 points) en flot 8. plads. Driftschef Jens Warnock giver følgende forklaring på, hvorfor de har fået så flot en placering:

”Først og fremmest italesætter vi kvalitet hver dag. Derudover har vi en stor fordel, i det vi er et mindre anlæg. Det betyder, at vi nemt kan have en daglig dialog med chaufførerne om kvalitet.”

To placeringer i top fem

Keolis’ bedste placering blev i kategorien årets S-buslinje, hvor to af top fem placeringerne gik til Keolis. På en 1. plads med ét point mere end sidste års vinder Nobina, vandt Keolis Industriholmen årets S-buslinje med 500S (851 points).

Første pladsen er ikke kommet uden hårdt arbejde, Driftschef Karin Eildal fortæller her lidt om hvad de gør:

”For at nå vores kvalitetsmål, har vi fokuseret både på chaufførerne og passagererne. Vi har sat skilte på chaufførlågerne der bød passagererne velkommen, samtidig med at der lå frugt klar til chaufførerne i busserne fra morgenstunden. Derudover kontrollerede vi kundemålingerne på den enkelte bus og chauffør, så vi fulgte op på gode og dårlige målinger. Vi har også forsøgt at give passagerene nogle anderledes oplevelser, vi fik lavet 500S bolsjer der stod i kurve ved indgangen, og til jul og påske pynter vi to 500S busser op.”

På en 3. plads kom linje 250S (841 points) Keolis Stamholmen, med blot ti points mindre end 1. pladsen. For Driftschef Jan Marslew på Stamholmen, er der et ord der går igen; samtale.

”Vigtigst for os er det at snakke sammen, både når det går godt og når vi kan forbedre os. Foruden at kontrollere rengøring og vedligeholdelse af busserne, snakker vi med vores chauffører. Vi følger med i kvalitetstallene for den enkelte chauffør, og er der noget der stikker ud så snakker vi sammen. Det samme gælder når der sker ændringer i dagligdagen, vi forsøger at forklare hvorfor det og det sker, og tager en samtale med dem der skulle have brug for ekstra information – vi vil klæde alle så godt på som muligt. Alt det gør, at vi ude på Stamholmen har en god stemning og gode chauffører.”