Keolis er klar til elbusser

tirsdag 04. oktober 2016

Budskaberne om elbusser fra Keolis’ adm. direktør Peter Lanng er, at Keolis er klar, men at en dialog med trafikselskaberne skal afklare de særlige rammebetingelser for elbus-drift: indkøb af el, ansvaret for infrastrukturen til opladning, risikodelingen i forhold til driftsstabiliteten. Peter Lanng afleverede budskaberne på elbus-konferencen den 29. september på Christiansborg.

”Vi er klar.”

Det er det første og vigtigste budskab fra  Peter Lanng på elbuskonferencen den 29. september på Christiansborg. Konferencen var arrangeret af Dansk Elbil Alliance. Politikere og en stribe fagfolk holdt indlæg om både tekniske, politiske og organisatoriske forhold i forbindelse med introduktion af elbusser.

”Vi har en oppetid på dieselbusser på 99,97 procent. Det er det elbusserne skal leve op til”, sagde Peter Lanng. ”Det er ikke realistisk i en indkøringsfase, så derfor kræver introduktionen af elbusser nogle særlige aftaler og måske en anden risikodeling, end vi er vant til. Det er vi også med på, men jeg understreger, at en øget risiko for os koster penge. ”

Peter Lanng ser også et behov for at afklare ansvaret for de lade-anlæg på ruten, som vil være en nødvendighed for elbusser i mange år fremover:

”Hvem skal eje ladeanlæggene? Og hvem skal indkøbe strømmen? Vores holdning er, at ejerskabet for ladeanlæggene skal afspejle ansvaret for driften”.

Peter Lanng anbefaler også at bruge så lange kontrakter, at elbusserne kan afskrives i kontraktperioden. Han anbefaler også at satse på elbusser i de tætte byområder, og at være åben for alle teknologiske muligheder i den grønne omstilling.  

Keolis er i gang i Sverige

Keolis i Danmark kan i høj grad trække på helt konkrete erfaringer fra andre dele af Keolis-koncernen. Keolis Sverige er i fuld gang med drift af elbusser i Stockholm og Gøteborg.

Det er elbus-teknologien med opladning på ruten (opportunity charging), der er under afprøvning og indfasning i de to svenske byer. Samme teknologi tænkes indført i Danmark. Et forsøgsprojekt med denne teknologi er i gang i København på Movia linje 3A. Keolis følger forsøget med stor interesse.

I Gøteborg er elbusserne en del af det storstilede projekt Electricity, som gennemføres i samarbejde mellem trafikselskabet Västtrafik og Volvo Busser med Keolis Sverige som busoperatør.