Der var kø på Aalborg Havn for at få en prøvetur med den førerløse bus.

Prøveture i Aalborg havde 2.500 nysgerrige gæster

tirsdag 04. juli 2017

Keolis’ førerløse bus var et kæmpe trækplaster under DGI’s landsstævne i Aalborg.

Demonstrationen af den førerløse bus på en i alt 600 meter lang strækning på Havnefronten i Aalborg den 29. juni - 2. juli under DGI's landsstævne var en overvældende succes for Aalborg kommune og Keolis. Ca. 2.500 gæster fik en prøvetur, og jo bedre vejret blev jo længere blev køen til at prøve. 

”Det er svært at få armene ned efter sådan en oplevelse”, siger Bjarne K. Larsen, projektleder i Keolis.

Demonstrationen af den førerløse bus, skulle være med til at afmystificere og afstemme forventningerne til denne nye og avancerede teknologi. Gæsterne fik at se, at bussen kunne køre frem og tilbage uden problemer, og den vil stoppe skulle der komme noget eller nogen ud foran den.

De forbipasserende var lidt skeptiske ved første øjekast, og ikke helt sikre på at det kunne fungere. Men med lidt overtalelse tog de en tur, og da bussen kom tilbage var alle smilende. De havde set bussen reagere på forbigående, og stoppe hvis der var brug for det. Hvad der startede med en smule skepsis, ændrede sig hurtigt til nysgerrighed og hvordan fungerer det. 

Hvornår kommer det?

Reaktionerne fra de besøgende var meget blandede – lige fra en overrasket konstatering af, at der faktisk ikke var en chauffør i bussen, til mere dybtgående nysgerrighed: Hvordan kan det dog lade sig gøre?

Næste spørgsmål: Hvornår kommer sådan én til at køre her i Aalborg?

Det kunne Keolis’ projektchef Bjarne K. Larsen og afdelingsleder i By- og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune projektleder Mette Skamris Holm svare på:

”Den kommer til at køre på Astrupstien i Aalborg Ø fra 1. juni 2018 som forsøgsprojekt”, svarede de samstemmende.

En ny slags kollektiv trafik

Bussen skal være en helt ny form for let tilgængelig kollektiv trafik i et område med mange ældre mennesker, som vil få en ny og nemmere befordring til anden kollektiv trafik, til lægen eller på indkøb. Forsøgsprojektet er et samarbejde mellem Aalborg Kommune, Keolis og Tryg Forsikring. Den førerløse bus er bare ét element i et større byudviklingsprojekt.

”Der er næsten et år til at få tilladelsen til forsøget på plads efter den nye lov, som netop er trådt i kraft, så tidsplanen er meget realistisk”, forklarer Bjarne K. Larsen.

Er der ingen chauffør?

Da de førerløse busser endnu ikke må køre uden chauffør, skulle der være en ”chauffør” med om bord, i fremtiden vil der ikke være brug for det. Det rejser selvfølgelig ét spørgsmål; er det slut med chauffører? Svaret er nej. Der går stadigvæk mange år, inden at teknologien er afprøvet og udviklet nok, til at chaufføren ikke er nødvendig længere - især når vi taler de store 12-meters busser. 

En af chaufførerne på den førerløse bus, Per Kolind, svarede på netop til dette spørgsmål: ”Jeg tror ikke på stigende arbejdsløshed blandt buschauffører efter indførelsen af førerløse busser. […] Min gamle mor var ansat på Rigstelefonen i København i telefoniens spæde start. Hendes historie kender jeg, og den handlede ikke om arbejdsløshed da man ikke længere skulle forbinde to telefonsamtaler ved at putte et stik i et hul.”

Bjarne K. Larsen siger derudover: ”Det her er ikke en erstatning af den kollektive trafik vi kender i dag, men et supplement. Den kan levere kollektiv trafik til steder der ellers ikke ville have det. Og Astrupstien er et stisystem, hvor der ellers ikke er nogen kollektiv trafik i dag.”

Når busserne skal køre på Astrupstien, vil der ikke være nogen ”chauffør” i bussen. Der vil derimod være en fjernchauffør, der vil sidde på et kontor og overvåge busserne. Så helt uden menneskelig overvågning, er de ikke endnu.

De tre dage blev til mere end 22 timers buskørsel og 2500 gæster. Bussen leverede disse 22 timer uden fejl, kørte præcist og ordentligt med alle gæster. Nu kan beboerne i Aalborg Øst kun vente på at se den i aktion til primo maj 2018, hvor det er planen at indsætte tre busser.

Link til youtubevideo fra Aalborg førerløsbus LINK